8. Dönem Toplu Sözleşme Taleplerimiz

Kamu emekçileri son yıllarda tarihinin en derin geçim krizlerinden birini yaşamaktadır. Yüksek enflasyon, fahiş kira artışları, ekonomik krizler ve yoksulluk sınırının altında yaşamaya mahkûm eden maaş politikalarıyla derin bir geçim sıkıntısına sürüklenmiştir. Bugün gelinen noktada bir kamu görevlisi, maaşıyla temel ihtiyaçlarını karşılamakta dahi zorlanmakta; yoksulluk sınırının altında, ay sonunu getirme mücadelesi vermektedir.

Tüm bu yaşananlara rağmen, yıllardır masada yetkili olan sendika; etkisizliği, sessizliği ve uzlaşmacı değil teslimiyetçi tutumuyla kamu çalışanlarının güvenini yitirmiştir. Memurun değil, yönetimin taleplerine yakın duran bu yapı, enflasyonun çok altında kalan artışlara bile “kazanım” demekten geri durmamıştır. Oysa bu sessizlik, bu etkisizlik; milyonlarca memurun ve ailesinin hayatına doğrudan zarar vermektedir.

İşte tam da bu nedenle, BİZİM-SEN olarak kamu çalışanlarının gerçek sesi, güvencesi ve mücadelesi olma sorumluluğuyla hareket ediyoruz. Siyasetin gölgesinde değil, doğrudan memurun yanında; pazarlık masasında boyun eğen değil, hakkı teslim alıncaya kadar direnen bir sendikal duruş sergiliyoruz. Bu toplu sözleşme süreci; kuru rakamlar değil, milyonlarca memurun yaşam hakkı, çocuklarının geleceği, onurlu bir hayat talebidir.

Her memurun insan onuruna yakışır bir yaşam sürdüğü, ekonomik refahtan adil pay aldığı, emeğinin karşılığını eksiksiz aldığı bir gelecek için sözümüz nettir: Enflasyona ezilen değil, refahtan pay alan memur istiyoruz!

TOPLU SÖZLEŞME TALEPLERİ

  • Grev Hakkı: Memurlara anayasal grev hakkı tanınmalıdır.

4688 sayılı Kanun, kamu görevlilerine grev hakkı tanımamaktadır. Bu durum, Anayasa’nın 90. maddesi uyarınca iç hukukun üstünde olan ILO sözleşmeleriyle çelişmektedir. Sendikal hakların gerçek anlamda hayata geçmesi için kamu görevlilerine grev hakkı tanınmalıdır.

  • Refah Payı

Memur maaşları yoksulluk sınırının altında kalmıştır. Refah düzeyinin artırılması amacıyla maaş artış oranına ek olarak % 50 oranında refah payı verilmesi elzemdir.

  • Kira Yardımı

 Pandemi, deprem ve yüksek enflasyon nedeniyle memurlar kira ödeyemez duruma gelmiştir. Kamunun barınma desteği sunmaması durumunda nitelikli memur kadroları başka işlere yönelmekte ya da tayin istemektedir. Bu durum, kamu hizmetlerinde sürdürülebilirliği tehdit etmektedir. Kira yardımının, personelin barınma hakkını güvenceye alacağı açıktır. Aylık 20.000 TL kira yardımı verilmesi ve bu tutarın memur maaş artış oranına göre her dönemde güncellenmesi gerekmektedir.

  • Yol Ücreti

Servis hizmeti verilmeyen birimlerde çalışan personelin kendi aracıyla işe gelip gitmesi veya toplu taşıma kullanması, maaşının önemli bir kısmını tüketmektedir. Bu durum hem iş motivasyonunu düşürmekte hem de mesleki aidiyeti zayıflatmaktadır. Yol yardımı ile ulaşım eşitsizlikleri azaltılacaktır.

  • Yemek Ücreti

Memurların öğle yemek giderlerini karşılamak için aylık 5.000 TL yemek ücreti ödenmesi ve bu tutarın memur maaş artış oranına göre her dönemde güncellenmesi gerekmektedir.

  • 1. Derece Hakkı

Önceki yıllarda verilen 1. derece hakkından yararlanamayan ve sonradan memuriyete giren tüm personele de bu hakkın verilmesi sağlanmalıdır.

  • İkramiye

Emeklilere bayram ikramiyesi verilirken aktif memurlara bu destek sağlanmamaktadır. Bu durum çalışma barışını ve motivasyonu olumsuz etkilemektedir. Bayramlar birlik, dayanışma ve yardımlaşma günleridir. Memurlar da bu özel günlerde ailesine destek olabilmeli, sosyal yaşamdan kopmamalıdır. Bu nedenle dini bayramlarda ve 1 Mayıs’ta bir maaş tutarında ikramiye verilmesi gerekmektedir.

  • İzin Günleri Düzenlemesi

Yıllık izin süresine resmî tatillerin dahil edilmesi, çalışanların dinlenme hakkını kısıtlamaktadır. Ayrıca memurlar, özellikle taşra bölgelerinde çalışırken yıllık izinlerini kullanmak için uzun yolculuklar yapmak zorunda kalmakta; bu süreçler de izin süresine dahil edilmektedir. İzinlerin tam anlamıyla dinlenme süresi olması için resmî tatiller düşülmemeli, yol izni de zorunlu olarak verilmelidir.

  • Ek Ödeme ve Tazminatlar

 Memurun maaş yapısında büyük bir kısmı ek ödeme ve tazminatlardan oluşmaktadır. Ancak bu kalemler günümüz ekonomik koşullarına göre belirlenmemekte ve çoğu kez adil dağıtılmamaktadır. Bu durum aynı işi yapan memurlar arasında ciddi gelir farklılıklarına yol açmakta ve adalet duygusunu zedelemektedir. Ek ödeme ve tazminat oranları artırılarak standarda bağlanmalıdır.

  • Sosyal Denge Tazminatı

SDS sözleşmesinde taban tutar belirlenmeli ve bu tazminat tüm personele zorunlu olarak verilmelidir.

  • Aile ve Çocuk Yardımları

Aile ve çocuk yardımları, enflasyon oranına göre artırılmalı ve günümüz yaşam koşullarına uygun hâle getirilmelidir.

  • Emeklilik Sistemi Uyum Talebi

5434 ve 5510 sayılı kanunlara tabi personel arasındaki emeklilik farkı kaldırılmalı; tüm emekli memurlara ilave ödeme yapılmalıdır.

  • Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği

Bu sınavlar her yıl düzenli şekilde yapılmalı, unvan değişikliği sınavlarında mülakat kaldırılmalıdır.

  • İtfaiye Personeli Özel Hakları

İtfaiye çalışanları, yangın, patlama, arama kurtarma gibi doğrudan hayat riski içeren görevlerde yer almaktadır. Mesleklerine özgü bir kanunun bulunmaması, hak ve yükümlülüklerinin belirsiz kalmasına neden olmaktadır. İtfaiyecilik gibi hayati ve riskli bir meslek için yıpranma hakkı tanınmalı, şehitlik hakkı düzenlenmeli ve meslek kanunu çıkarılmalı, yıpranma hakkı polislerde olduğu şekilde uygulanmalıdır.

  • Zabıta Personeli Hakları

Zabıta birimleri, halkla doğrudan temas kuran, gece gündüz kamu düzenini sağlamakla görevli birimlerdir. Ancak mesleklerinin risk ve yüküne rağmen özel bir statüleri bulunmamaktadır. Zabıta personeline de yıpranma hakkı tanınmalı ve meslek kanunu ile statüleri güvence altına alınmalıdır.

  • İtfaiye ve Zabıta Maktu Mesai

Bu personeller nöbet usulü, vardiyalı ve haftalık 40 saatin çok üzerinde çalışmaktadır. Ödenen maktu mesai, iş yükünü karşılamaktan uzaktır. Maktu mesai tutarlarının artırılması, emeklerinin karşılığını almaları açısından zaruridir.

  • Gelir Vergisi Sabitlemesi

Memurlar, yıl içinde üst vergi dilimlerine geçtikçe net maaşları düşmektedir. Bu durum, gelirde istikrarsızlığa ve motivasyon kaybına yol açmaktadır. Kamu personelinden alınan gelir vergisi %10 oranında sabitlenmelidir. Bu düzenleme, memur maaşlarının yıl içinde düşmesini önleyecektir.

  • Yardımcı Hizmetler Sınıfı Dönüşümü

Yardımcı Hizmetler Sınıfında görevli tüm çalışanlar Genel İdari Hizmetler sınıfına geçirilmelidir.

  • Arazi Tazminatı

Arazi ve saha görevlerinde çalışan personele ödenen tazminatlar artırılmalıdır.

  • Komisyon Ücretleri

İhale, muayene vb. komisyonlarda görev alan memurlar ek sorumluluk ve risk üstlenmektedir. Ancak bu görevler çoğu zaman ücretsiz yürütülmekte veya sembolik ücretlerle geçiştirilmektedir. Bu tür görevlerde yer alan personele ek ücret verilmesi, emeğin karşılığı ve motivasyon açısından gereklidir.

  • Görevde Saldırıya Uğrayan Personel

Görev esnasında saldırıya uğrayan personele kurumsal avukat desteği sağlanmalı ve yasal süreçler takip edilmelidir.

  • Nakil – Eş Durumu Düzenlemesi

Eş durumu nedeniyle tayin hakkı daha esnek hâle getirilmeli ve mağduriyetler önlenmelidir.

  • Doğum İzni Süresi

Anne ve bebek sağlığı açısından doğum sonrası izin sürelerinin artırılması, çalışan kadınların iş yaşamında kalıcı olmasını destekler. 8 haftalık doğum öncesi ve sonrası izin süresi yetersizdir; bu süre doğum sonrası 16 haftaya çıkarılmalıdır.

  • Kreş Zorunluluğu

Tüm kamu kurumlarında kreş hizmeti zorunlu hâle getirilmeli ve çalışanlar bu hizmetten ücretsiz yararlanmalıdır. Kamu kurumlarında kreş açılması, özellikle kadın çalışanların istihdamda kalmasını sağlar. Kreşler tüm personelin erişebileceği şekilde hizmet vermelidir.

  • Özel Gereksinimli Personel Düzenlemesi

Kendisi veya birinci derece yakını özel gereksinimli olan kamu çalışanları özel eğitim, tedavi ve bakım süreçleri maddî ve manevî yük oluşturmaktadır. Tayin kolaylığı, esnek mesai, izin ve malî destek gibi haklar tanınmalıdır.

  • Aylık Enflasyon Farkı Ödemesi

Memura enflasyon farkı 3-6 ayda bir değil, her ay maaşla birlikte verilmelidir.

  • SPK Lisanslı Uzmanlara Ek Ücret

SPK lisansına sahip memurlar, kıymet takdir komisyonlarında teknik sorumluluk üstlenmektedir. Ancak bu hizmetlerine karşılık ücret verilmemektedir. Bu nitelikli göreve ek ücret verilmesi adaletli olacaktır.

  • Yeşil Pasaport

Kamu hizmetinde 10 yılını tamamlayan her personele yeşil pasaport verilmelidir.

  • Vekaleten Şeflik ve Müdürlük Yapanlara Ek Ücret

Vekaleten yöneticilik görevlerini yürüten kamu personeli, aynı zamanda aslî görevini de yerine getirmektedir. Artan iş yükü ve sorumluluğa rağmen bu personele yalnızca kademe/derece puanı verilmekte, ek ücret ödenmemektedir. Hakkaniyet ve emeğin karşılığı ilkesi gereği, vekalet görevlerine ek ücret verilmelidir.

  • Fazla Çalışma Ücreti

Mevcut fazla mesai ücretleri asgari düzeyde olup, yapılan fiili çalışma ile orantısızdır. Özellikle denetim, kriz yönetimi ve vardiyalı hizmetlerde görev alan personelin fazla çalışmaları güncel piyasa koşulları göz önünde bulundurularak ücretlendirilmelidir.

  • Harcırah ve Yolluklar

Geçici görevlerde ödenen harcırah ve yolluk tutarları günümüz ekonomik koşullarına uygun şekilde artırılmalıdır.

  • Başarı Ödül Sistemi Oluşturulması

Başarılı kamu personelinin teşvik edilmesi, hizmet kalitesini doğrudan artıracaktır. Objektif ölçütlere dayalı ödül sistemiyle, hem kurumsal aidiyet güçlenecek hem de verimlilik artacaktır.

  • Küçük Çocuğu Olan Personelin Ulaşımı

0-6 yaş arasında çocuğu olan memurların işe gidiş-gelişleri kurum tarafından düzenlenmeli veya yol yardımı verilmelidir. Çalışan annelerin desteklenmesi sosyal refah açısından önemlidir.

  • Konut Edinilmesi

Memurların konut edinmesi neredeyse imkânsız hâle gelmiştir. Kamu memur maaşına uygun ödemeli konut edinilmesi sağlanmalıdır.

  • Sosyal Tesislerden Yararlanma Hakkı

Kamuya ait sosyal tesisler tüm kamu personeline adil ve uygun fiyatla açılmalıdır. Tatil, konaklama ve etkinliklerden yararlanmak, personelin sosyal refahını artırır.

  • Emekli İkramiyesinin Artırılması

Anayasada belirtilen konut hakkı ve sosyal Devlet ilkesi gereği emeklilerini de kimseye muhtaç olmadan hayatlarını refah içerisinde geçirmeleri için gerekli düzenlemeleri yapmalı. Bunun için de emekli ikramiyeleri günün şartlarına göre yeniden düzenlenip hiç olmazsa bir ev alınabilecek düzeye getirilmeli. 

  • Emeklilere İlave Ödeme Verilmesi

Memurlara ödenen 15.965 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda ilave ödemenin emeklilere verilmesi gerekmektedir

  • Karla Mücadele Tazminatı

Kışın zor şartlarda 7/24 mesai kavramı gözetmeden çalışan Belediye personeline ödenmesi gerekmektedir.

  • Araç Kullanma Tazminatı

Şoför kadrosunda olmamasına rağmen asli görevi yanında araç kullananlara ilave ödeme yapılmalıdır.

  • Mobbing Yasası

Mobbing konusunda yasal düzenleme yapılmalı, mobbing uygulayanlara idari ve adli ceza verilmelidir.

  • Memur Yer Değişiklikleri

İlgili yönetmeliği uygulamayan ve keyfî uygulama yapan yöneticiler hakkında ceza verilmesi, yer değişikliği için sendika temsilcisinin de olduğu komisyon kurulması gerekmektedir.

İLAVE TALEPLER

Seyyanen verilen zammın taban aylığa – taban maaşa yansıtılması

Kurumlar arası maaş farklarının ortadan kaldırılması amacıyla bir çalışma yapılması. Daha önce eşit işe eşit ücret adı altında yapılan düzenlemenin amacına ulaşmadığı aşikar.